Certificatul de urbanism – in ce situaţii se emite, ce autoritaţi il pot elibera si ce acte sunt necesare pentru obtinerea acestuia
Un factor important pentru realizarea cu succes a proiectelor de construcții, il constituie procedurile administrative din domeniul urbanismului/autorizarii in constructii si situatia actelor administrative aferente.
Procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii incepe odata cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism in scopul obtinerii, ca act final, a autorizatiei de construire.
Asadar, in situatia in care dorim sa obtinem o autorizatie de constructie, prima operatiune ce se impune a fi desfasurata este aceea de a obtine certificatul de urbanism.
Ce reprezintă certificatul de urbanism si care este continutul unui astfel de document?
Prin emiterea certificatului de urbanism, ca prim pas in autorizarea executarii lucrarilor de constructii, se fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, după caz, avizate şi aprobate potrivit legii si se stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite de proiectul de construire, precum si lista cuprinzand avizele de construire si acordurile legale, necesare in vederea autorizarii.
Ce alte operatiuni juridice necesita obtinerea unui astfel de document?
a)in vederea concesionarii de terenuri, potrivit legii;
b)in vederea adjudecarii prin licitatie a proiectarii lucrarilor publice in faza de “Studiu de fezabilitate”, potrivit legii;
c)pentru cereri in justitie si operatiuni notariale privind circulatia imobiliara, atunci cand operatiunile respective au ca obiect:
– comasarea, respectiv dezmembrarea terenurilor din/in cel putin 3 parcele;
– imparteli ori comasari de parcele solicitate in scopul realizarii de lucrari de constructii si de infrastructura;
– constituirea unei servituti de trecere cu privire la un imobil.
Operatiunile juridice mentionate, efectuate in lipsa certificatului de urbanism, sunt lovite de nulitate absoluta.
Solicitarea certificatului de urbanism este facultativa atunci când operatiunile de împarteli ori comasari de parcele fac obiectul iesirii din indiviziune, cu exceptia situatiei in care solicitarea este facuta in scopul realizarii de lucrari de constructii si/sau de lucrari de infrastructura.
Subliniem faptul ca certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de construcţii (nu tine loc de autorizatie de construire/desfiintare).
Ce autorităţi îl pot elibera?
Certificatul de urbanism se emite de catre preşedintele consiliului judetean sau de primar, dupa caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de catre persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului din aparatul propriu al autoritatii administratiei publice emitente, potrivit atributiilor stabilite conform legii.
Ce acte sunt necesare pentru obţinerea acestuia?
Pentru emiterea certificatului de urbanism, solicitantul trebuie sa depuna la emitent o documentatie cuprinzând:
- a) cererea-tip, in conformitate cu precizarile privind completarea acesteia, cuprinzand:
- elementele de identificare a solicitantului;
- elementele de identificare a imobilului pentru care se solicita emiterea certificatului de urbanism, respectiv localitate, numar cadastral si număr de carte funciara, in cazul in care legea nu dispune altfel;
- elementele care definesc scopul solicitarii;
b) planuri cadastrale/topografice, cu evidentierea imobilelor in cauza, astfel:- pentru imobilele neinscrise in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara: plan de incadrare in zona, la una din scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000, 1:500, dupa caz, eliberat la cerere de catre oficiul de cadastru si publicitate imobiliara;
- pentru imobilele inscrise in evidentele de cadastru si publicitate imobiliara: extras din planul cadastral de pe ortofotoplan si extras de carte funciara pentru informare actualizat la zi, eliberate la cerere de catre biroul de cadastru si publicitate imobiliara;
c) documentul de plata a taxei de eliberare a certificatului de urbanism, in copie.
Printre noutatile aduse de modificarile recente ale Legii nr. 50/1991, se numara reducerea termenului de eliberare a certificatului de urbanism, de la 30 de zile la cel mult 15 zile lucratoare de la data înregistrării cererii.
O alta noutate legislativa cu efecte pozitive de ordin practic, mai ales in contextul pandemic actual, este redata de introducerea posibilității emiterii certificatului de urbanism in format digital, prin intermediul poștei electronice;
Ce alte informatii pot fi obtinute din cuprinsul certificatului de urbanism in conformitate cu Legea nr. 50/1991, cu modificarile si completarile ulterioare?
- a) certificatul de urbanism va indica nominal operatorii de rețele tehnico-edilitare care vor emite avizele /acordurile necesare; avizele se vor solicita doar de la posesorii de retele supraterane si subterane care afecteaza suprafata de teren si/sau constructiile pentru care se solicita certificate de urbanism, cu consultarea bazei de date urbane constituite in conditiile legii;
b) certificatul de urbanism va stabili avizele/acordurile necesare în vederea autorizarii atat a executarii lucrarilor de construire, cat si a lucrarilor de bransare/racordare la utilitati publice care vor fi indicate strict prin raportare la tipul de lucrari necesare realizarii constructiilor indicate in cuprinsul cererii ( cu exceptia situatiei in care certificatul de urbanism se emite strict pentru informare si nu pentru un proiect anume)
Mentionam ca in conformitate cu noile modificari legislative, avizele obținute în baza certificatului de urbanism vor fi valabile pentru autorizarea executării lucrărilor de construcție, dar și a lucrărilor de racorduri și branșament la rețelele publice de apă, canalizare, gaze etc, fără a fi necesară obținerea unor alte avize sau acorduri pentru lucrările de bransament.
Leave A Comment